Chcete začít běhat v zimě? Pozor na dech a dobré oblečení

Pro lidi, kteří rádi běhají, je samozřejmostí, že si občas vyběhnou i v zimě. Pokud se tedy zrovna neoddávají jiným zimním sportům. Kdo chce s běháním začít právě v zimě, měl by dobře volit oblečení a obuv, před během se zahřát a dbát na správné dýchání.

Co se týče oblečení, základem je vytvořit několik funkčních vrstev, díky kterým běžec zůstane v suchu a teple. Jako první vrstvu může sportovec zvolit termotričko a termopodvlékačky, které odvádějí pot a přitom hřejí. Výborné jsou výrobky z merina vlny, hedvábí či polypropylenu. Další vrstva by měla také hřát, ale zůstat prodyšná, buď další teplejší tričko či mikina (nebo obojí) a na nohy softshellové kalhoty či teplejší legíny.

Bunda by měla fungovat jako ochrana před větrem a deštěm, ale zároveň by měla propouštět páry z potu. Běžci obvykle volí lehčí polyamidovou nebo polyesterovou bundu, lidově řečeno „šusťákovku“, ale hodí se i nezateplená softshellová bunda s prodlouženým zadním dílem, aby pěkně kryla při běhu záda. Šikne se i poutko na palec, rukávy se pak tolik nevyhrnují. V zimě sportovci ocení i běžecké rukavice a tenkou běžeckou čepici, ve které se příliš nepotí hlava, případně šátek na krk.

Pokud sportovec vyráží běhat do mokrého terénu, měl by volit kvalitnější, voděodolné boty a určitě teplé termoponožky. Velmi dobré boty do náročnějších podmínek nabízí například Salomon. Kdo má možnost běhat až v pozdních odpoledních hodinách nebo večer, neměl by zapomenout na reflexní prvky.

Člověk by také neměl vyběhnout do mrazu poté, co prosedí celý den v kanceláři, ale před tím by se měl zahřát například běháním po schodech nebo krátkým cvičením, případně běh začít rychlou chůzí. Pokud pak bude i po patnácti minutách běhu cítit chlad, měl by se přiobléct. Jinak riskuje nachlazení a velkou únavu do dalších dnů.

Důležité je i správné dýchání, díky kterému sportovci předejdou nachlazeních horních i dolních cest dýchacích. Běžec by měl dýchat nosem. Když běh nosem „neudýchá“, měl by volit pomalejší a úspornější tempo, případně přejít na rychlou chůzi.