Converse – bota se stoletou tradicí a basketbalovými kořeny

Conversky dnes patří mezi stálice v botníku všech lidí, kteří oceňují pohodlnou chůzi a jednoduchý design. Většina z nás přitom před prvním obutím conversek zažívala podobný příběh. V období puberty jsme zanevřeli na boty, které nám kupovali rodiče. Touha po pohodlné, ale netuctové kecce se pak zhmotnila v plátěných teniskách s tenkou černou linkou na podrážce. Barva plátěnek odrážela naše životní rozpoložení a světonázor.

V době, kdy se v Čechách objevila conversková mánie, se bohužel u rodičů uchytil název „číny“, který většina z nás hluboce nenáviděla. Podobně neoblíbená byla i snaha pečlivých maminek podrobit látkovou botu očistné lázni v pračce. Conversky se však na rozdíl od prstových ponožek nebo bužírek zavěšených u pasu nestaly jen jednorázovým módním hitem. Většině z nás přirostly k srdci a zajistily si tak trvalou pozici v našem botníku. Ostatně, podobné sezónní vlny mohly jen těžko převálcovat botu, která se v téměř nezměněné podobě vyrábí již více než sto let.

Cesta z Massachusetts do světa basketbalu

Za své jméno vděčí plátěné tenisky markýzi Converse, který v roce 1908 založil v Massachusetts továrnu na obuv s názvem Converse Rubber Shoe Company. Ta vyráběla sportovní i běžnou obuv. V roce 1917 uvedla továrna na trh ve spolupráci s Chuckem Taylorem, profesionálním hráčem basketbalu, unikátní basketbalovou řadu bot „All Star“. Právě spolupráce s Taylorem otevřela converskám cestu ke slávě.

Basketbalista totiž pomáhal botu navrhnout i technicky vylepšit tak, aby byla pohodlná a její podrážka vydržela nárazy při sportování. Co však bylo důležitější, Taylor uměl conversky prodat a mohutně je propagoval tak, že se staly nejprodávanějšími basketbalovými botami v historii USA. Za svou oddanost značce Converse byl basketbalista nakonec majiteli továrny odměněn tím, že se jeho podpis později dostal do loga na každou botu. Toto ocenění si ale opravdu zasloužil – v rámci svého speciálního programu výuky basketbalu ve školách totiž boty propagoval na celoamerickém turné déle než 30 let.

Od sportovní boty ke kulturnímu fenoménu

Následující dekády znamenaly pro Converse zlatá léta. Rozvoj značky nezpomalila ani druhá světová válka, během níž začala továrna dodávat boty americké armádě. Pro leteckou divizi navrhli designéři novou speciální koženou botu a vojákům v základním výcviku pak dodávali klasickou Chuck Taylor All Star verzi obuvi. Po válce úspěch značky ve sportovním obouvání pokračoval a v 60. letech už conversky nosilo 90 % profesionálních i středoškolských basketbalových týmů. V 80. letech však do basketbalové sféry začali pronikat i další výrobci obuvi, jako třeba Nike, Puma či Reebok. Converse řešilo těžké časy s novou konkurencí novými basketbalovými modely, neotřelými barevnými variacemi i sponzoringem olympijských her v roce 1984.

V 80. letech se o conversky začali zajímat i zástupci různých subkultur. Kecka se například stala ústředním motivem obrazu pop-artového umělce Andyho Warhola. Ve stejnou dobu si boty oblíbily i rockové a punkové kapely. Vlnu nového zájmu o boty zvedl i Kurt Cobain z kapely Nirvana, který s converskami na nohou odehrál nejedno turné.

Na počátku milénia se však bohužel majitelé firmy Converse dostali do finančních problémů a vyhlásili bankrot. Z tíživé situace dostalo conversky obchodní spojení s jejich původním rivalem, značkou Nike. Po zhojení finančních potíží Converse pronikl kromě do basketbalové i do skate komunity. Díky sponzoringu skate eventů i propagaci předních jezdců tak plátěnky brzy obouvala i velká část amerických prknařů.

Boty jsou nudné, noste kecky!

Dnes už nejsou boty Converse spojeny jen se sportem nebo hudebními kapelami, ale především s volným časem a pohodovou atmosférou. Sehnat se dají nejen ty plátěné, ale také kožené, semišové či vyrobené z konopného plátna. Díky mnoha barevným variacím lze na trhu nalézt stovky různých modelů. Existuje dokonce i varianta kecky na vysokých podpatcích. Podle zástupců značky je totiž bota s gumovou špičkou určena jak pro rebely, tak i pro byznysmeny, zkrátka pro všechny, kdo při nošení kecky vědí, kdo jsou. Podle dostupných údajů se na celém světě prodá každou minutu jeden pár conversek. I v dnešní hektické době a s tisíci druhy bot na trhu tak evidentně funguje motto Converse: Shoes are Boring. Wear sneakers.