DVOJROZHOVOR: Českým outdoorovým hitem je „bajkování“. Odborníci radí, co by si měl pořídit takový biker začátečník

alt

Jízda na horském kole patří v Česku k oblíbeným sportům. Je to zábava, adrenalin, svoboda. Biker může vyrazit, kam se mu zlíbí a sdílet své zážitky se spoustou přátel. Uvažujete, že také začnete bajkovat? Co všechno si pořídit, jak začít, kam se vydat, nám poradili odborníci na slovo vzatí – majitel cykloprodejny v Hranicích a servisák na Rychlebských stezkách.

Čím to, že jsou teď horská kola tak v módě?

Jirka Dundáček, servisák infocentra při Rychlebských stezkách: Lidi baví pobyt v přírodě, rychlost a kamarádi, se kterými sdílí zážitky, nespoutanost, variabilita, můžou jet, kam chtějí.

Jakub Hanzelka z Cyklosportu Hranice: Česká republika v Evropě patří mezi špičku ve využívání outdoorových sportů, kam se řadí i cyklistika. Lidi taky začínají víc myslet na své zdraví.

Jak by měl postupovat člověk, který chce začít jezdit?

Jirka: Měl by si hlavně koupit nebo půjčit kolo. Případně využít instruktora, jet na školu bajkování. Ale hlavní je koupit kolo a jet do lesa. Bajkování není o závodě, ale o překonávání sebe sama.

Jakub: Hlavně by si kolo neměl vybírat přes internet, kde ho neodzkouší, přijde mu rozebrané v krabici a nebude ho umět ani správně složit. Taky není dobré kupovat kolo v hypermarketech, kde sice moc nestojí, ale není ani moc kvalitní. Nejlepší je zajít za nějakým místním prodejcem kol přímo do obchůdku. Většinou to bývají nadšenci, co dokážou poradit. Je potřeba mu říct, jestli bude člověk na kole jezdit sjezdy, jen tak do lesa nebo do práce. Kolo se dá ale také půjčit. Dnes má každý velký kemp nebo turisticky navštěvované místo svou půjčovnu.

Podle čeho si vlastně člověk vybírá typ horského kola?

Jirka: Podle toho, v jakých terénech bude jezdit, jestli spíš cross country nebo sjezd. Rozdíl mezi koly je především ve zdvihu vidlice, geometrii a převodech. Na bajkování na náročnějších trailech třeba na Rychlebských stezkách stačí zdvih vidlice 130 až 150 milimetrů - to je takzvaný trail a enduro ježdění. Pokud bude člověk jezdit hlavně cyklostezky a normální terény v přírodě, měl by si všímat i řazení. Bude potřebovat více převodů a kvalitní přehazovačku. Důležitá je i váha kola. Když ale bude jezdit hlavně náročný terén – enduro, musí si všímat především vidlice, kvalitních tlumičů a geometrie.

Jakub: Kola do náročných terénů a na sjezdy v terénu jsou odolnější, protože dostávají víc zabrat. Kolo bývá často celoodpružené, ale a i cena takového kola bývá vyšší.

alt

Kdy by si teda měl biker pořídit „celopéro“ (celoodpružené kolo) a kdy mu stačí odpružení jen vpředu?

Jirka: „Celopéro“, když jezdí hlavně v terénu a z kopce. Odpružení vpředu, když jezdí lehčí terény, kde se zároveň hodně šlape. Tlumení na „celopéru“ totiž dost zpomaluje, takže se pak biker při šlapání dost nadře.

Čeho by si měl začínající biker při koupi horského kola všímat?

Jakub: Určitě nehledět jen na značku. Tak, jak to funguje u každého zboží, „za značku se platí“. Přitom i méně známé firmy mají kvalitní komponenty a za citelně nižší cenu. Jestli bude kolo hodně v zápřahu, měl by si budoucí majitel zjistit, jak kvalitní jsou komponenty, co nejrychleji odchází, jaká je vidlice, středové a hlavové složení. Každopádně je dobré chodit pravidelně do servisu, ideálně v zimě, a kolo si doštelovat na novou sezónu.

Dá se dobré kolo do terénu sehnat v běžné prodejně kol?

Jirka: Jasně, v Globusu, ha ha ha... V běžné specializované prodejně kol se dobré kolo koupit dá. Ale je potřeba počítat s tím, že to bude začínat nad 20 000 korun. Nejlepší je otestovat si kolo a potom koupit. Třeba na Rychlebských stezkách máme testcentrum kol "GT", která si můžete půjčit.

Jakub: V každé prodejně mají také katalogy a není problém kolo objednat.

alt

Co je ještě potřeba si koupit?

Jirka: Určitě bezpečnostní vybavení, hlavně pořádnou helmu, rukavice, správné boty a pedály, ze kterých biker nesklouzne nebo se mu vycvaknou ve správnou chvíli.

Měl by biker dělat nějaké doplňkové sporty? 

Jakub: Nejvíce dostávají zabrat nohy a záda. Při downhillu i ruce. Bolení zápěstí a bolest za krkem jsou také častým problémem. Cyklistiku a bikování je dobré střídat s plaváním nebo během. Posledním hitem podle jezdců Tour de France je jóga. Dokonale se protáhne vaše tělo a působí to i na psychiku.

Jirka: Důležitá je aktivní forma relaxace a právě to protahování. Kolo například zkracuje svaly na stehnech.