Jarní sportování bez úrazu: Důkladně si zkontrolujte výbavu a protáhněte svaly

alt

První sluneční paprsky a teplé dny lákají většinu sportovců k zahájení nové sezony. Ať už si však svěží vzduch rádi užíváte ze sedla kola nebo preferujete výjezdy na in-line bruslích, zbystřete. Lidské tělo i sportovní náčiní totiž byly celou zimu v režimu odpočinku. Riziko zranění je z tohoto důvodu na začátku nové sezony nejvyšší. Letos přišlo jaro velmi brzy, proto už nyní přinášíme několik rad, jak by měla vypadat ideální jarní sportovní příprava.

Před vítáním jara zkontrolujte výbavu

Mezi nejoblíbenější jarní sporty patří cyklistika, in-line bruslení, běh či lehká turistika. Během zimních měsíců většina lidí ukládá výbavu pro provoz těchto sportů do vlhkých či chladných sklepů či komor, což jí ne vždy svědčí. Právě proto je nezbytné provést se začátkem sezony její důkladnou kontrolu. Například cyklisté by kromě klasických záležitostí, jako je zkouška brzd, měli pamatovat i na řádné dotažení rychloupínáků na kolech. Uvolnění kola při první jarní vyjížďce by totiž mohlo mít velmi nepříjemné následky. Zrevidovat by měli také stav pneumatik nebo gripy na řídítkách. Poškozený plášť či sjetá guma na pneumatikách značně ztěžují jízdu na kole a mohou také způsobit jeho znehodnocení. Ošoupané gripy mohou zase zapříčinit sklouznutí rukou z řidítek kola. Majitelé in-line bruslí by pak neměli zapomenout na zkontrolování opotřebení koleček a hladkost jejich otáčení v ložiscích.
Turisté a běžci mají jarní audit vybavení nejjednodušší. Soustředit by se měli na kontrolu poškození obuvi a zejména její podrážky. Špatný stav boty by totiž mohl znepříjemnit pohodlný došlap a způsobit dokonce ortopedické problémy.

Oblečte si vždy vrstvu navíc a nezapomeňte si chránit zrak

I když jarní sluneční paprsky vypadají velmi hřejivě, dubnové počasí bývá proměnlivé a nestabilní. Na první venkovní aktivity si proto vždy přibalte o jednu vrstvu víc tak, abyste mohli pružně reagovat na změnu počasí. Pokud jste přes zimu pravidelně nesportovali, vrstva navíc též pomůže aklimatizaci těla na delší pobyt venku a ochrání vás před typickou jarní rýmou a nachlazením.

Velmi účinné doplňky pro jarní sporty jsou především nákrčníky, sportovní šátky a lehké čepice. Jsou totiž skladné, ale v případě změny počasí dokážou ochránit před studeným vzduchem. Stejně tak vám mohou pomoci před jarním větrem či drobným deštěm i softshellové bundy. Ty oproti pohotovostním pláštěnkám zahřejí, ale neomezují v pohybu. Další věcí, na kterou by se sportovci měli zaměřit, je ochrana očí. Jarní sluneční paprsky jsou totiž velmi intenzivní. Důležitou součástí výbavy jsou tedy pohodlné sluneční brýle s kvalitní UV ochranou, pro rychlejší sporty ideálně i s Anti-Scratch vrstvou proti poškrábání. Jak a jaké brýle si správně vybrat jsme pro vás již psali v článku „Sluneční brýle: Módní doplněk i ideální ochrana při sportu“.

Nezbytnou součástí výstroje cyklistů a bruslařů jsou rovněž chrániče a helmy. Pokud by se přece jen jezdci dostali při vyjížďce do kolize, tyto pomůcky mohou efektivně snížit vážnost poranění. Především u dětí je nutné před první jízdou vyzkoušet, zda z ochranných pomůcek nevyrostli a stále jim sedí. Nepadnoucí chrániče by totiž dítě omezovaly nejen v pohybu, ale navíc by mu mohly při pádu spíše uškodit, než pomoci.

Po zimní pauze protáhněte tělo a s pohybem to nepřehánějte

Nejen sportovní náčiní potřebuje po zimě péči. Také ztuhlé svalstvo vašich těl vyžaduje určitou přípravu před větším sportovním výkonem. Bez řádného protáhnutí vám totiž hrozí po prvním sportování bolestivost, ztuhlost, zkrácení a poškození svalů či nižší efektivita provozovaného sportu. Protahování je nutné začít rozkmitáním končetin a rychlým, ale ne příliš fyzicky náročným zahřátím těla. Tělo a svaly je pak dobré protáhnout dle druhu pohybu, na který se chystáte. Běžci, cyklisté i bruslaři by se měli soustředit primárně na důkladné protažení lýtkových svalů a stehen.
Pro první fyzické aktivity po zimě se na začátek doporučuje rekreační tempo sportu, s postupným navyšováním zátěže s každou následující aktivitou. Jedině tak si sport užijete a zároveň svému tělu umožníte zdravé jarní probuzení.