Lyžařská helma se na svahu stává nezbytnou. Jak vybrat tu ideální?

U nás zatím neexistuje povinnost jezdit na snowboardu nebo na lyžích v přilbě, většina lidí si helmy ale pořizuje. Na svazích přibylo lidí, jezdí se rychleji a rázněji, takže je potřeba myslet víc na bezpečnostní prvky. V sousedním Rakousku nebo Itálii na sjezdovku děti bez helmy nepustí. A nad čím je třeba se zamyslet při výběru helmy?

Měla by jezdci výborně padnout. Jednak kvůli pohodlí lyžaře, který by jistě nebyl rád, kdyby mu za jízdy sjížděla do očí nebo ho tlačila, ale hlavně kvůli bezpečnosti při pádu. Helma by neměla z hlavy spadnout, ani když odepnete řemínek pod bradou a předkloníte se. Pokud vám při tomto jednoduchém testu padá, sáhněte po jiném modelu, jiné značce nebo jiné velikosti.

Některé přilby mají velikost částečně nastavitelnou. Díky takzvanému Boa systému v podobě kolečka na zadní straně si ji můžete podle potřeby zvětšovat a zmenšovat.

Helma by měla rozhodně zakrývat také čelo, avšak nesmí bránit v dobrém výhledu. Krýt čelo je potřeba kvůli bezpečnosti, ale i třeba kvůli nachlazení a rýmě. Některé přilby mají na čelní části ještě zpevněný kšilt proti slunci.

K helmě musí dokonale padnout i lyžařské brýle. Při jejich koupi je nutné zkoušet je společně. Mezi brýlemi a čelním okrajem přilby nesmí být mezera, protože jinak by se brýle mlžily. K mnoha modelům už dnes lyžařské brýle nepotřebujete, protože disponují navíc ochranným štítem. Ten lze zpravidla odejmout nebo vyměnit za jinou barvu podle počasí. Pokud budete pořizovat k přilbě lyžařské brýle, zkontrolujte, zda má vzadu na ně úchyt. Jinak hrozí, že je při pádu ztratíte.

Helma by neměla být příliš těžká, aby z ní jezdce po celodenním řádění na svahu nebolela hlava a krk. Hmotnost se pohybuje obvykle od 350 gramů do 550 gramů, podle technologie, která je použitá k výztuži.

Samozřejmostí by mělo být také rozumné odvětrávání, aby se jezdci v přilbě nepotila hlava. Obzvlášť při teplejším počasí. U některých modelů se dá odvětrávání regulovat, otvory se dají otevřít a zavřít.

A když už jsme u pocení hlavy, některé přilby mají tvrdou skořepinu i přes uši, takzvané fullshell, nebo mají měkké polstrované uši – halfshell. Výhoda první varianty spočívá v lepší bezpečnosti při pádu a nevýhoda v menší pohodlnosti. Měkké uši se navíc dají v případě potřeby odepnout, což jezdci ocení hlavně v teplejším počasí.

V neposlední řadě by nikdo neměl kupovat necertifikovaný výrobek. V České republice nejčastěji narazíme na evropskou normu EN 1078, ale některé přilby mají i zámořský certifikát ASTM – 2040 nebo Snell RS-98 a S-98.