New Era – vynálezce moderní kšiltovky a baseballová legenda

Hádejte, kterých kšiltovek nabízejí e-shopy se streetovou módou nejvíc? Samozřejmě New Era, vynálezce legendární 59FIFTY nebo systému snapback. Historie téhle značky už začala bez mála před sto lety a je vlastně takovou průkopnicí moderních sportovních kšiltovek.

V roce 1920 si jistý německý emigrant Ehrhardt Koch půjčuje od své sestry Rose tisíc dolarů a zakládá v americkém Bufallo firmu na výrobu čepic s názvem E. Koch Cap Co. Na radu kolegy ji po dvou letech přejmenovává na New Era Cap Co. a během roku prodává 60 tisíc kusů kšiltovek zvaných Gatsby, které ale vypadají úplně jinak než dnešní sportovní kšiltovky. Většina z nás je zná ze starých filmů, kde se v nich producírují mladí frajírci po ulicích západních velkoměst.

Ve třicátých letech se v Americe stává velmi populárním sportem baseball, proto se v roce 1932 snaží firma navrhnout baseballové čepice s pořádným kšiltem proti slunci. A to je zásadní krok pro další směřování společnosti. V roce 1934 nasadí jejich baseballky na hlavu hráči Cleveland Indians a během let se přidávají další týmy.

Doslova vynálezem se stanou kšiltovky typu snapback, se kterými New Era přichází v roce 1940. Ehrhardt se obává, zda budou lidem vyhovovat, ale obrovské množství objednávek ho brzy přesvědčí o tom, že to byl další skvělý krok. Do té doby nebylo možné nastavit si pomocí pásku velikost kšiltovky tak, aby dokonale seděla na hlavě.

K streetovému oblečení dneska patří vysoké kšiltovky s širokým kšiltem. Jejich design vychází z legendární 59FIFTY čepice, kterou vymyslel Harold Koch v otcových továrnách už v roce 1954. Tehdejší kšiltovky stále sloužily hlavně profesionálním hráčům baseballu, pevný široký kšilt totiž dobře chránil oči před přímým slunečním světlem.

New Era dlouho udržovala svoje kšiltovky jako značně exkluzivní zboží, teprve od roku 1978 si je mohou objednávat fanoušci týmů za necelých 13 dolarů a v běžných obchodech se začínají nabízet až v polovině osmdesátých let. V té době firma ohromně roste, expanduje do světa a do sportů jako tenis a golf. Vyrábí kšiltovky také pro americkou armádu a v basebalové lize ovládá 23 z 26 týmů.

Světové proslulosti napomohl známý filmař Spike Lee v roce 1996. Do té doby platilo, že barevné provedení čapky odpovídalo dresům hráčů a barvám jejich týmu. Spike však začal vystupovat v televizním pořadu v provokativně červené New York Yenkees. To strhlo malou bouři, Yenkees totiž hrají v modrých kšiltovkách, ale prodeje trhaly rekordy, firma si začala hrát víc s designem a New Era se stala pojmem.

New Era vyrábí své kšiltovky ale také v kolaboraci s jinými značkami. New Era dodá „hardwere“ a další značky, například oblíbená DC, si vytvoří vlastní design.