Světový trend: Slavné značky myslí na životní prostředí, zdraví zaměstnanců a chudé po celém světě

alt

Máte dost čínského zboží, které vyrábějí děti za pár šupů v strašných podmínkách? Nechcete, aby kvůli vaší bundě umíraly ryby v oceánu? Podobně smýšlí i řada světových značek. Nechtějí jen produkovat a vydělávat. Chtějí pomáhat chudým, mít zdravé zaměstnance a nešpinit planetu odpadky a chemikáliemi.

Mezi typické zastánce tohoto trendu patří třeba oblíbený a totálně pohodový výrobce snowboardů a snb a street oblečení – Burton. Jeho zaměstnanci končí v létě pracovní týden v pátek v poledne, aby se moc nepředřeli. Dostávají od šéfa permanentky na sjezdovky a do fitka. A zaměstnavatel také dbá na jejich životosprávu, dostávají zdarma zdravé snídaně a navíc z regionálních surovin, aby se cestou přes půl Ameriky do úst jedlíka zbytečně neplýtvalo ropou.

Burton si pečlivě hlídá provoz svých továren a dokonce kontroluje pracovní podmínky v továrnách svých dodavatelů. Zajímá ho i, jaké látky používají ve výrobě. Podporuje charitu a více než tisícovce teenagerů ročně každou zimu umožní naučit se jezdit na snowboardu.

alt

Ekologická témata nejsou cizí ani méně známé značce, ačkoli ve světě profi běžců populární, britské Inov-8. Každoročně zveřejňuje výsledky svých ekologických auditů, nabádá zaměstnance, aby jezdili „emhádéčkem“, snaží se minimalizovat služební cesty letadly a vlastními auty. Co nejméně zboží přepravuje letecky, ale z továrny obvykle jejich boty a oblečení putuje k nejbližšímu přístavu. Krabice vyrábí z recyklovaného papíru. Hlídá si své čínské továrny a zaměstnancům dokonce buduje vlastní sportoviště, kde se mohou zdarma odreagovat.

Opravdu originální a chvályhodný přístup má společnost Toms, která vyrábí volnočasovou obuv. Za každý prodaný pár bot dostane někdo v zemích Třetího světa zbrusu nový pár. Koncept se proslavil pod názvem One for One. Toms má také své továrny v chudých zemích a pečlivě hlídá jejich provoz.

alt

A když už jsme u bot. Výroba brazilských trendy žabek Ipanema by měla minimálně zatěžovat přírodu. Mají dokonce speciální oddělení, které na to dohlíží a vymýšlí nové a ekologičtější způsoby výroby. Společnost se celkově snaží podporovat různé veřejné ekologické aktivity a ve spolupráci s topmodelkou Gisele Bündchen pracuje na kampani upozorňující na probíhající změny klimatu.

Ale nemusíme chodit tak daleko, ani naše české firmy se nevyhýbají odpovědnosti. Například outdoorová značka Alpine Pro vyžaduje od svých výrobců a dodavatelů, aby dodržovali principy „fair trade“. Tedy nezaměstnávali děti, dbali na čistotu a bezpečnost provozu v továrnách, platili slušnou mzdu, nikoho nediskriminovali a zbytečně neznečišťovali přírodu.

To je jen nepatrný zlomek firem, které začaly k světu přistupovat odpovědně. Až budete vybírat nové tričko, zkuste si zjistit, jestli na jeho výrobě nemakalo desetileté dítě za dolar týdně. Jestli triko bude stát dvě stovky, tak to tím trochu zavání.