Tip: Zima je daleko, ale kondici na lyže a snowboard je potřeba udržovat i v létě

O zimě a sněhu si zatím můžeme nechat jenom zdát. Ale i vášniví lyžaři a snowbordisti by se měli udržovat v kondici celoročně. Pár tipů na letní přípravu našemu magazínu prozradil freestyle lyžař Jakub Čoček.

Jakub na lyžích stál už ve třech letech. „Potom, někdy v sedmé třídě, mě zlákal snowboard, na kterém jsem jezdil asi šest let, než jsem přišel na to, že lyže jsou lyže,“ říká Jakub Čoček. Věnuje se freeskiingu, což je poměrně nový sport, který se však začíná rychle rozšiřovat. „Jedná se o hodně kreativní lyžování a zjednodušeně se dá rozdělit do dvou kategorií, skoky a jibbování, tedy jízda po zábradlí. Mě víc baví jibby, ale rád si i zaskáču, to ale bohužel v českých podmínkách moc nejde,“ popisuje mladý lyžař.

Za sněhem uprostřed léta se rozhodl nedávno vyrazit s kamarády na tři dny do nedalekého Rakouska do skiparku na Dachsteinu, kde se dají trénovat jibby i skoky. Jak sami kluci přiznávají, po dvou měsících nebyly první dva dny žádná sranda, pořádně se rozjezdili až ten třetí. Nicméně i tak přivezli supr video.

Two sides of peach from Jakub Čoček on Vimeo.

Častější lyžovačku v létě si ale v našich podmínkách nemůže jen tak někdo dovolit, takže je potřeba trénovat jinak. Což je zrovna u lyžování a obzvláště u freeskingu docela problém. „Ježdění na sněhu se nedá srovnat s ničím, co se dá přes léto trénovat. Konkrétně u freeskiingu je trochu placebo efekt mít doma rozjezd s umělou trávou a zábradlí, kde se člověk přes léto může naučit nové triky, vyjezdit si styl a všechno možný, ale posílat to na sněhu do hard překážek je potom něco jinýho,“ líčí Jakub.

Důležité pro kondici jsou aerobní aktivity

Podle něj je potřeba spíš udržovat si přes léto kondici a to platí pro všechny zimní sporty. „Myslím si, že je parádní se přes léto věnovat nějaké aerobní aktivitě, ať má člověk trochu fyzičku a nemusí pak na začátku zimy zastavovat pod každou druhou překážkou a vydýchávat se, to znám z vlastní zkušenosti (smích),“ popisuje mladý lyžař.

Aerobní cvičení je takové, při kterém práce svalů a metabolické procesy v nich probíhají za přítomnosti kyslíku. Je to cvičení prováděné středně intenzivně po delší čas za zvýšené tepové frekvence. Například aerobic, jogging, cyklistika, plavání a další.

Jakub Čoček si pochvaluje také trénink na trampolíně. „Člověk získá orientaci v prostoru. To je potřeba pro točení rotací a skákání přes hlavu. Další krok je skákání do vody s lyžema, nebo snowboardem,“ říká.

Bruslení trochu napodobuje lyže

Doporučuje i bruslení, které alespoň částečně simuluje některé pohyby na lyžích. „Já ještě jezdím na agressive bruslích, čímž si lehce snažím nahradit lyže,“ doplňuje. Agressive brusle jsou určeny na drsnější zacházení. Dají se s nimi dělat triky, skákat na zábradlích a podobně. Jsou těžší a odolnější a mají tvrdá kolečka. Pro fitness bruslení se však nehodí, protože bychom se s nimi zbytečně nadřeli.

Specifickou disciplínou, která napodobuje lyžování na sněhu, je travní lyžování. Je potřeba si pořídit speciální lyže, které měří maximálně metr a podobají se tankovému pásu. K tomu stačí klasické přezkáče a delší hůlky.

Člověk by se zkrátka rozhodně neměl přestat hýbat. „Samozřejmě každý sport, který přes léto děláte, vás někam posune, ať už je to chození do fitka nebo ježdění na bruslích. Určitě lepší, než sedět doma a vyhlížet sníh,“ radí Jakub.