Tipy cykloservisáka Kuby: Než vyrazíte na kole do nové sezóny, pořádně ho na to připravte

alt

Zima už dávno skončila, venku se krásně oteplilo a milovníci cyklistiky a bikování sundali z věšáků, vytáhli z garáží a sklepů svoje „koně“. Než ale člověk na kolo vyrazí, měl by si ho na sezónu pořádně připravit, promazat a seřídit. Ti šikovnější a zkušenější to můžou zkusit sami, ti méně zdatní by měli vyrazit do cykloservisu. Pár rad a tipů na to, co je potřeba všechno zkontrolovat a promazat nám dal cykloservisák Jakub Hanzelka.

Mytí a příprava kola

Před každým servisem je potřeba kolo důkladně vyčistit. Těžko dostupná místa se dají umýt pomocí drobných kartáčků. Hodí se i speciální čistící prostředek, který se dá sehnat v jakémkoli cyklosportu. Platí, že nejlevnější rozhodně neznamená nejlepší. Nejlacinější přípravky se v podstatě rovnají obarvené vodě, která nechává na kole ošklivé mapy.

Při čištění by si měli majitelé kola pečlivě prohlédnout, jestli neobjeví nějaké praskliny. „Praskliny v rámu bývají časté a většinu lidí ani nenapadne se po nich dívat. To je chyba, protože se vlivem času a opotřebení prasklina zvětšuje a mnohdy se viditelně objeví až po záruční době. Nejčastěji drobné praskliny bývají ve svaru. Prasklé kolo v záruční době by se mělo reklamovat, kolo po záruce předat šikovnému svářeči,” říká zkušený cykloservisák Jakub Hanzelka.

Po čištění kola následuje kontrola tlaku v duši, případně v tlumiči a odpružené vidlici. Je potřeba zkontrolovat také opotřebování plášťů. Jestli už jsou vidět drobné vlásky, kolo by se mělo nechat okamžitě přezout.

alt

Rozsah servisních prací se většinou odvíjí od stáří a složitosti každého bicyklu. Čím je jízdní kolo starší, tím větší péči potřebuje, naopak u zánovních jízdních kol stačí hlídat správné dotažení všech důležitých spojů. „Měli bychom se soustředit na středovou osu, upevnění řídítek a představce a podobně. Jednotlivé komponenty se dotahují podle výrobcem předepsaných utahovacích momentů. Lidé to samozřejmě často nevědí a zbytečně si komponenty ničí,“ upozorňuje Kuba.

Odpružená vidlice

Vidlice sama o sobě potřebuje dokonalou péči. „Vidlice bývá hodně namáhána, proto patří mezi komponenty, které se rychle opotřebují a odcházejí. Doporučuji s odpruženou vidlicí zajít do servisu a vyměnit olej, zkontrolovat těsnění v tlumící patroně a celou ji pročistit,“ radí servisák.

Brzdy

Dnes většina lidí jezdí na kotoučových brzdách, které fungují na principu stlačené kapaliny. „U brzd je to podobné jako u vidlice: výměna oleje by měla být aspoň jednou za dva roky a umí to v každém cykloservisu, kde také správně seřídí brzdy,“ říká Kuba.

alt

Pohon jízdního kola

Pro nerušenou jízdu bez vrzání a přeskakování je nutné věnovat náležitou péči samozřejmě také pohonu jízdního kola, tedy řetězu, klikám a kazetě. Prvotním krokem je pravidelná kontrola řetězu. Ta se provádí měrkou nebo posuvným měřítkem. Na posuvném měřítku je nutné nastavit hodnotu nového řetězu, což je 132 mm, a zasunout ho mezi články. Řetěz, který je nutné vyměnit, má 132,8 až 132,9 mm. „Životnost řetězu u horského kola bývá kolem 1 000 km. Samozřejmě to také záleží na tom, jak s kolem zacházíte. S pravidelnou údržbou souvisí i dlouhá životnost,” myslí si Jakub.

Náboj a ráfek

„Náboje je potřeba pravidelně čistit, protože se do nich dostává prach a špína. Náboj pak neplní svou funkci a kolo nejede hladce. Proto je nejlepší náboj na začátku každé sezony vyčistit hadrem a následně namazat vazelínou, kterou seženete v každém cykloservisu,“ říká Kuba Hanzelka.

U předního i zadního kola je dobré sundat plášť a zkontrolovat ráfek. Neměl by tam být žádný nepořádek, kvůli kterému by mohla v nejhorším případě i prasknout duše.